10.2.2013

Thaimaa juttui

Phuketin lentokentältä..

Kun sillon myöhään pe iltana kotiuduttiin niin Lino otti seinästä kii ja sano - on niin ihanaa olla kotona, että halin seiniäkin..! : ))

Mä ajattelin kirjoitella täs lähiaikoina kaikkee matkaan liittyvää mitä mieleen tulee, jokatapauksessa matka meni lasten kanssa todella mukavasti vaikka ekat päivät olikin vähän hakemista ja yölennosta palautumista. Paras juttu oli että pyrittiin koko porukka nukkumaan päiväunet joka päivä, sen jälkeen ehti viel ennen auringonlaskua uimaan tai sit nukuttiin vähän myöhemmin ja rauhallinen lähtö illalliselle. Meillä oli tapana joka päivä startata klo 19 porukalla, ketkä milloinkin pääsivät menoiltaan, keskustaan syömään.

Markkinoilla käytiin pari kertaa ja kyl on hinnat noussu vaikka kaikesta vähintään puolet sai viel tingattuakin, mut muistan miten 7v sitten kenkiä ja vaatteita lähti 0,5- 2e kun nyt hinnat oli 5e ylöspäin. Ja kenkiä ei oikeen missään. KhaoLak on tosin pieni paikka kuten matkaiopaskin sanoi, mutta meille erittäin sopiva. Emme kaipaa ostareita, pari kojua jo riittää ja shoppailtua tuli muutamat bikinit ja markkinoilta erittäin huonosti ommeltuja puseroita ja toki pari paikallista laadukasta hihatonta pitkää puuvillapuseroa, niistä tulee mun jokapäivä vaatteita, niin ihania päällä ja kaunis nappirivistö ylhäältä alas, joten imetykseen todella sopivia.

Imetys oli loistojuttu matkalla ja Lenni tais vähintään parin tunnin välein syödä, joskus jopa tunninkin välein. Kalaöljytankattiin kuukausi ennen matkaa jopa kolmasti päivässä ja reissuskin otin kolminkertaista annosta jotta Lennikin sais vastustuskykyä maidon mukana. Pakurihunajaa ostin SmoothieStudiolta ja purkki tuli mukaan reissuun ja se nautittiin pieninä annoksina pitkin päivää antamaan myös suojaa ja immuniteettia. Luomupikakaurahiutalepusseja oli mukana joka päivälle ja Lenni söikin herättyään aina puolikkaan pussin jotta aamupala sujui rauhallisemmin. Aamupalalla ei oikein Lennille ollu mitään syötävää, kurkkua ja hedelmiä, muu ei kelvannut ja rähjäs nälissään. Lennille siis puurot mukaan ja näin antoi tyytyväisenä meille muille hetken rauhan syödä. Lino söi jogurttia ja hedelmiä, välillä leipää. Mukana reisussa oli tattarinäkkäriä ja riisikakkuleipiä sekä voipaketti. Altaalla puolenpäivän aikaan nautittiin pikkuvälipalaksi näitä leipiä ja banaania sekä smoothieita.

Hotellin vieressä oli cafe o bar eli shakebaari mistä haimme tuoreita hedelmäsmoothieita, no ice and no sugar, please ja mä elin päivät niillä. Hotellilla tekivät pirtelöt tiivisteistä ja jäistä, joten tuli haettua takuuvarmaa tuoretta vakiopaikasta ja koko meidän 12henk porukka nauttikin näitä juomia niin että paikan henkilökunta oppi jo tietään mitä haluamme. Mun lemppari oli kookos ja mango. Banaanikin hyvä. Kookospalloja tilasin aina ravintolassa ruoan kanssa sekä hotellilla altaalle. Tuntu välillä hassulta kun ne sano et ei ole ja sit kun katsoo palmuun ylöspäin niin sielhän niitä olis vaik kuinka. Juotua pallon sai sen kovertaa lusikalla, vitsit mä rakastan sitä makua!

Markkinoilta ostettiin hedelmiä ja vihanneksia joita myös nautittiin eväinä. Mul oli kuorimaveitsi ja puukko mukana aina rattaissa niin eväät syntyi pikapuoliin.

Lapset söi myös paljon riisiä oliiviöljyn ja voin kera ja hulluinta oli se että monessakaan paikassa ei saanut pelkkää riisiä kuten paluumatkalla Phuketin lentokentällä! Oltiin aivan äimänä, pelkkää nugettia ja hampurilaista, ranskiksia tai sämpylää jne..sikahintaista pullamössöö. Paikalliset söi silmiinpistävästi valmisruokia paketeista vaik mieletön ruokakulttuuri heil siel ja tuoretta ruokaa tarjolla missä vaan,eikun pakastemikroriisiä tauluun. Länsimaalaistuminen näkyi myös palvelussa, perusruokakaupassa ei myyjä edes tervehtiny, saati katsonut silmiin lainkaan. Onneksi suurimmaksi osaksi palvelu oli erittäin ystävällistä. Ravintoloissa oli valinnanvaraa niin rannassa kuin pääkadulla. Muutamassa paikassa käytiin jopa kahdesti jos hyvä ruoka tai kaunis maisema oli mieleen. Viimeisenä iltana oltiin upean Laguna hotellin rantaravintolassa auringonlaskun aikaan. Tajuttoman kaunis paikka vaikkakin ruoka ei niin hyvää kuin esim Vikingissä tai PhuKhaoLakissa. Jälleen ihmetytti että lasten menu sisälsi aina pelkkää rankalais-hampurilais-nugetti akselia, joten Linolle tilattiin aikuisten annos, useimmiten kanaa ja riisiä. Miten lapsille syötetään tollaista, ei kukaan meistä aikuisistakaan tollasia ravintolas söis niin miks lapsille ei muuta tarjolla ja tilatessamme riisiä ranskisten tilalle, niin ranskiksii tuli kuitenkin. Meitä oli sen verran iso porukka family1,family2,3,4, meni niil välillä siel tilaukset sekasin : )

Kirjoittelen täs mitä mieleen tulee. Meitä oli siis 10 aikuista ja meidän pojat, kaikilla meni tosi hyvin yksiin ja kaik teki millon mitäkin halusivat. Useimmiten oltiin allasjumpan aikaan yläaltailla tai sit toisella viikolla mentiin suoraan aamupalalta aina rannan allasalueille mihin pyyhepoika oli varannut meille ystävällisesti 6tuolia..tippiä heitettiin.

Lenni pääs nukkumaan rakennuksen varjoon mereltä puhaltavaan tuulenvireeseen ja näinä hetkinä mä joko uin meressä, kävelin rantaa eestaas tai luin lehteä. Linolla oli viihdyttäjiä ja uimakavereita. Lino oppi hetkessä snorklaamaan. Samilelut siis PalomiesSami leluja oli kassillinen usein altailla mukana ja varjon alla oli kovat leikit käynnissä.

Lenni oppi kävelemään ja sanoi äiti muutaman kerran. Namnam on ensisana, sitä hokee syödessään. Lino oppi pissaan pytyllä kun miehet seisaaltaan ja oppi hakemaan itselleen jäätelön allasbaarista, itekseen sinne kipitti, antoi rahan ja osoitti jäätelöallasta. Henkilökunta naureskeli ja näytti vaihtoehdot ja muistutteli et vaihtorahaakin viel saa kun poika jo oli kiiruhtamassa onnellisena jäätelö kourassa takaisin. Me seurattiin tapahtumaa aina vähän salaa nurkan takaa huvittuneina.

Lapsilla oli UV-paidat ja luonnonkosmetiikka Loven 50 aurinkorasvaa. Linolla punoitti kädet yhtenä päivänä, onneks paidassa oli irtohihat joita sit pidettiin paripäivää suojaamassa. Aurinko on Thaimaassa kova ja jokainen aikuinen poltti itsensä jostain kohtaa niin huolimattoman rasvauksen vuoksi tai pilvisenä päivänä kun tuli oleskeltua liikaa poissa varjon alta.

Nyt nukkuun..Lenni se heränny jo ennen neljää..kyl on thaikkurytmi vahvassa ja meni nukkumaan jo seiskan jälest.