30.11.2010

käsityö auvinen

Olin tänään aamupäivän töissä ja sit kahdeks mentiin Niinan kans käsityö Auviselle, nyt en muista mikskä asemaks sitä kutsutaan, niin Neuvonta-asema, joo. Se siis Oriveden keskustas vanha rakennus, mikä entisöity ja niin kaunis onkin. Siellä myydään käsitöitä, kaikenlaista ympäri Suomen ja aikojen alussa siellä on siis kudottu, edelleenkin paikassa on yksi vakituinen kutoja ja lisäks harrastelija kangaspuulaisia.

Siel oli siis joulukranssi-kurssi tänään, taiteltiin teräsverkosta, kanaverkosta, mä pyöreen kranssin, Niina kuusen ja kastettiin niitä paperimassaan ja sit koristeltiin. Ei se ihan noin helposti käyny, ensin tietty leikattiin verkkoa pihdeil ja sit rupesin muotoileen sitä rinkulaa, mulle ei riittäny sellainen pikkukranssi vaan halusin meidän takan kylkeen megakranssin, siinä sitä sitten napsin ja sidoin verkkoa putkeks sormet iha halkeemilla, ei sekään viel vaikeaa ollu mut se että miten siitä verkkoputkesta sai ympyrän, mä olisin jo ollu tyytyväinen siihen epäympyräänkin, mut ohjaaja kannusti jatkaan muotoilua ja ei turhaan, kranssi sai lopulta pyöreän muodon ja oltiin valmiita meneen viinisaaville dippaushommiin, siel sitä uitettiin ja kauniita niistä tuli!

Ihanaa ku näkee muutaman tunnin vaivaa tollasen ison koristeen eteen ja sit sitä käyttää seuraavat 10 vuottaa aina joulusin ja kun valkoinen on väriltään niin menee vähän kauemminkin talvikoristeena kun pelkästään joulunajan. Ihanaa toteuttaa itseään, melkosen rentouttavaa, kyl unohtu arki ja työasiat ku rupateltiin askarteluporukan kans mukavia. Tuli sellanen hauska vanhanaikanen fiilis. Oon haaveillu noista Auvisen kursseista aina ja oli nyt ihanaa päästä toteuttaa yksi unelmani ja siitä minulla kaunis muisto pian takan kyljessä :)

Sini