16.7.2012

Unihiikkaa

Mulla alkoi väsymys/v - itutus 3.7 ja ei vieläkään oo helpottanu. Siis sillain et päivittäin kokee väsymystä ja pienetkin asiat ärsyttää ja ei oo sellainen onnellinen olo mikä mulla yleensä lähes aina on. Ajattelin aluks että no kyllä pari päivää kuukaudesta voikin olla vähän huonompia, mutta nyt on menny pari viikkoa ja odotan et koska tää olo kohenee.

Oon miettiny et johtuuko siitä kun Esakin nyt lomilla ja ottamassa vastuuta arjesta ja mulla tilaisuus kerrankin vaan väsähtää. Oon nukkunu päivisin, tänäänkin pari tuntia ja senkin jälkeen olisin nukahtanu minä hetkenä tahansa paitsi kun tulee ilta kymmenen niin mä elän täysillä.

Tää ilta ollu yks mun parhaita, eilen ei sit ollutkaan kun olin yksin lasten kaa ja Lennillä oli jotain ku ei saanu hetkeäkään olla paikalla vaan heijausta sylissä ja sitä koko ilta. Lino oli reipas kyllä. Tänään Lenni nukahti ajoissa sikeään ja me saatiin Linon kans ihanaa laatuaikaa, sylissä mun syötiin ja suihkuun mentiin yhdes, sit sänkyyn lukeen kirjoja vierekkäin. Iski kun vahti Lenniä ja sai sekin rauhallisen illan, yleensä hoitaa nää pesullakäymiset ja kirjojen luvut.

Tänä iltana olin niin hetkessä ja nautin täysillä, ei huolta huomisesta vaikka päivystykseen aionkin lähtee seiskan jälest. Eväät/aamupalan jo katoin sinne valmiiks, pussillinen porkkanoita ja kuorimaveitsi, omenoita, kookoshiutaleita, viherjuomaa ja kookosvettä. Siel ku ei tiedä kauan menee. Lenni lähtee mun mukaan, on syöny tänäänkin alle parin tunnin välein, jopa tunnin välein.

Kai sanotaan että jossain vaiheessa se väsymys iskee ja toisaalta kun ollu näitä sadekelejä ja on antanut itsensä vaan olla ja levätä niin sit se tulee päälle. Jos aurinko paistais niin oltais ulkona koko ajan ja mökilläkin ym..niin ei sitä ehtis väsymystä edes ajatteleen.

Ruokahommista sen verran et tänään tuli joku suht uus ohjelma Jaksa paremmin ja siel vieraana Jaakko Halmetoja jolla Smoothie Studio Hämeenkadulla. Meidän ehdoton ykköskohde Tampere- päivänä.

Niin Jaakko kerto tänään siinä ohjelmassa erittäin selventävästi tän tasapainoon ja terveellisyyteen tähtäävän ajatuksen eli vaihdat vain tuotteet laadukkaampiin.. Valkoisen sokerin hunajaan tai palmusokeriin jne..

Noista vaihdoista voisin kirjoitella joskus lisää, oon saanu ihanilta ystäviltä paljon infoo koko perheen ravinnon kehittämiseen ja tärkeimpänä olis muistaa syödä se kuuluisa puolikiloo kasviksia päivässä ja turvata omega3, d-vitamiinin, c- vitamiinin (sitruunaa veteen) ja B12.

Hedelmät on syytä syödä aina luomuna, jättää mielummin tavalliset syömätä. Luomubanskua on tullu ny K-kauppaan, taisin siitä jo kirj aikasemminkin. Pääasia syödä niitä kasviksia joka käänteessä. Tomaatit ja kurkut oivia eväitä tilanteeseen kuin toiseen ja porkkanat tietty kans. Helppoja kesäeväitä. Ja nythän saa jo mustikoita metsistä. Marjoja 5 kourallista päivässä, ei mulla oo niin paljoo marjoja että voisin yksin noin paljoo syödä ja käytänkin marjajauheita tyrnia, marja-aroniaa, ruusunmarjaa jne.. jogurtteihin ja puuroihin.

Vaihdoista viel, limonaadit pois ja kookosvesi tilalle. Pansuola pois ja laadukas merisuola tilalle. Aromisuola pois ja luomu yrttisuola tilalle. Hedelmät luomulaatuisiksi jne.. Jogurtit maustamattomiksi ja lisää sit ite hunajat ja marjat, paljon paremman makuistakin niin. Kuivatut hedelmät ihania namien korvaajia ja kahvin sijasta voi joskus nauttia teetä.

Eli mistää ei tarvii kieltäytyä elääkseen tasapainoisemmin, niin ja paras vaihto lienee suklaa - raakasuklaa ! Raakasuklaa on puhdasta ruokaa ja eipä tuu omantunnontuskia tai pahaa oloa.

Aamupalaks kun vaik opettelee syömää/ juomaan marja- tai vihersmoothien kera siemenien ym.. Saa päivän vitamiiniannoksen hoidettua heti aamusta ja ei tarvii välttämättä huolehtia joka aterian kasvispitosuuksista. Näin meillä toimitaan Linon kans, aamulla poika täyteen marjoja, siemeniä ja vihreetä, nää kaikki sekasin puuron muodossa. Tomaatti taitaa olla tällä hetkellä ainut vihannes mikä menee alas joten eipä sais perusruokailusta kasviksien osuutta millään täyteen.

Neuvolassa oli lapsen ruokailuesitteitä ja sieläkin selkeesti lautasmalli jossa puolet lautasesta on kasviksia, 1/4 perunaa/riisiä ja 1/4 lihaa tai kalaa. Ajattelin vaan et harvoin onnistuu. Tuppaa kasvikset jäämään lautaselle ja siks on helpompi piilottaa ne ite ruokaan esim jauhelihakastiin tai lihapulliin.

Mä jo nukahdin.. Oikolukematon..

S