17.11.2011

Ruokaa a-tuubissa

Katselin äsken nauhalta sitä a-tuubi keskustelua ruoan suhteen, loistavaa keskustelua ja erittäin asiallista, voi ku ne sais enemmän puheenvuoroja. Mun tallennus loppu melki tuntia ennen lähetyksen päätöstä, joten karppaus-keskustelu jäi puolitiehen ja en nyt tiedä et miten ne on saanu oikastua kansan käsityksiä aiheesta.

Mä sitä mieltä et karppaus on nyt sekotettu johonkin atkinsonin diettiin tai vastaavaan jossa hiilarit kiellettiin. Karppaushan on suoliston hyvinvointia edistävä ruokavalio johon kuuluu vihannekset, liha, hedelmät, marjat,siemenet,pähkinät, ym. täysviljatuotteetkin suurimmalla osalla. Uskon että suurinosa karppaajista on vain jättänyt sokerin ja valkoiset jauhot pois ja tajunnu kui hyvä olo tulee.

En tajuu miten noista asioista voidaan enää väitellä. Taisin olla 15vee ku puhuttiin vaalean leivän huonoudesta ja sokerin pahuudesta on puhuttu aina, mitä uutta tässä siis on? Aina on puhuttu valkosten jauhojen ja sokerien huonoist vaikutuksista?

Kun on kärsiny vatsavaivoista koko ikänsä niin kyllä sitä huomas et pizza ja hampparit niitä aiheutti. Rupesin välttään vaaleaa leipää ja sokereita parikymppisenä, teininä jo tajusin et hampparit aiheutti ne kivut, eikä meil himas koskaan vaaleaa muistaakseni syötykään, ruisleipä ja vaarin jälkiuunileipä ollu arvossaan. Tosin weetabixejä söin todella pitkään, en oo nyt lukenutkaan pakettia, mut hitosti niis vehnää on, ei menny kaaliin et sehän on sama asia ku puputtas leipää, mut kai siinä joku teksti on et täysjyvä vehnää, en tiä, mut niihin en oo muutamaan vuoteen koskenu, siirryin suosista kauraan ja ruikseen.

Mäkkäriaikoina v.2002-> mul oli aina eväänä ruispuuroa marjojen kera, jonka tosin jouduin siel mikros lämmittään, muiden tulkintana oli et vedin oksennuspuuroo, joo siltähän se näytti. Keitin ison kattilallisen ruispuuroa ja lisäsin lopuks pakkasesta mustikat, mansikat, mustat ja punaset viinimarjat ja tietty puolukat, kokonaisina kaikki. Täs tääkin ny tuli mieleen en muistanukkaan mun puurosotkuja, jotka olen löytäny taas uudelleen Linon kanssa puuroillessa kahdesti päivässä.

No joo mut tuntuu hullulta et tosta karppauksesta tehty ylilyönti täysin, ihmisiltä puuttuu maalaisjärki ja eivät edes tutustu asioihin. Omaa kehoa kuuntelemalla oppii parhaiten. Mä ite kannatan täysin muiden täysjyväviljojen käyttöä. Ja tuntuukin hullulta et joku jättäis ruisleivän ja puuron pois, siihen en ite pystyis.

Perunaa vähemmän meillä koskaan syöty, ite en oo laittanu ruoaks ku harvoin, mut tietty muualla syön ja nyt ku kuulin Lahtual et kui se on liimaa niin hyvin onnellinen oon ollu sen syömättömyydestä.
Lounaspistees käytiin syömäs ain porukal töistä n.5v sitten ja siel kieltäydyin perunasta ja pyysin kasviksia tilalle lihan kanssa, mua pilkattiin tosta paljon, tuskin enään. Onhan kasvikset paljon maukkaampiakin!

Se että tajusin et en oo koskaan ollu maidolle allerginen vaan vehnälle ja sokerille jota maidon kanssa usein nautitaan oli iso muutos mun elämässä. Todellakin ne weetabixit sen vatsakivun aiheutti eikä se maito, kahvileipä, suklaa, kaikki mikä ny vehnää ja sokeria sisälsi sai mut voimaan pahoin eikä maito. Tää herääminen tapahtu pikkuhiljaa vasta 1,5v sitten. Kiitos siitä valveutuneelle lähipiirille.

Sokeri ja vehnä siis pilas paljolti mun nuoruutta, olin usein kivuissani ja varmasti jokainen mun ystävä muistaa ne vatsakivut jotka ajo mut makaan millon missäkin. Niin pahoja kivut välil oli ettei henkee saanu. Sokerin yhteyden tajusin nopeasti, mut vehnää oli vaikeampi erottaa.

Näin jälkikäteen ajateltuna hullua kaikki ja miten voi niin satakertaa paremmin nykyään. Tietty maitohappobakteerit on ollu mun pelastus ja antaa mun nytkin herkutella, ilman niitä tuskin pystyisin sokeria nauttimaan. Rakastan kakkuja!

Näitä ruokaan liittyviä tekstejä tulis paljon, mut mun lähipiiri niin tietoista kaikesta et haluisin kirjoittaa ajatuksia ihmisille jotka ostaa vehnäleipää ku niin halpaa tai elää maksalaatikolla ja pizzoilla, vitsit ku saisin oikeesti auttaa jotain perhettä uusille urille. Nyt menee silmät kii.
S