3.8.2012

Mökkikestit

Äiten ja Pepen mökillä nyt viel ollaan. Äite oli pyytänyt naisia tänne saunomaan. Pyöreitä täytti keväällä ja ei halunnut niitä juhlia mutta lupas meitä saunottaa. Lenni ja mutsin Roope- koira ainoot miespuoliset. Hauska ilta ollu ja ihana tunnelma tiiviisti varjon alla terassilla ettei sade meitä kastele. Sauna on musta kuin savusauna, kauneimpia saunoja mitä olen nähnyt ristikkoikkunoineen, lyhtyineen, sinkkiastioineen ja vuosikymmenien ajan fiilistä keränneenä ja sieltä kipittää ihanaa liuskekivipolkua jokeen uimaan.

Rohjettiin Annenkin kaa pulikoimaan kun suggestoitiin kylmä vesi taka-alalle. Mutsi käski mun suggestoida viitaten joogaan kun arkajalkailin : )

Ollaan oltu himas tänään lasten kaa kokopäivä, siis aina viiteen asti. Tuntu jotenkin erikoiselta pitkästä aikaa, siis ihanaa mut sit sitä miettii et mitä hemmettiä meil on joka päivä ettei kotona ehdi olla lainkaan. Nyt on syytä tehdä taas kotonaolokampanja et kaks päivää viikos pyhittää himas ja sen pihapiirissä oloon. Oon kai niin menevää sorttia et lupaudun jokapaikkaan mihin vaan kysytään ja ei tuota ongelmaa Orivedel liikkua paikasta toiseen, joskin Treelle en mielellään lähde, automatkat lasten kaa ei aina helppoja.

Oli aamul upee ilma, luettiin kirjoja lasten kaa sängyllä kymppiin asti ja noustuamme pyysin Linoa mennä levittämään viltin nurtsille aurinkoiseen kohtaan, kannoin aamupalamme sinne ja meil oli siis aamupalaretki puskan vieres. Ja Lenni kökötti mulla taas repussa, asuu aamusta iltaan repussa ja ei kai rupee ryömiin koskaan kun ei pääse harjoitteleen. Ei vaan tänään on viihtynyt yllättävänkin pitkiä aikoja siis jopa varttia lattial Linon leikkejä seuraten tai katselemassa kun pyykkaan.

Tein tänään ihanaa kesäkurpitsakeittoa, kuullotin kesäkurpitsat ja nippusipulia kera valkosipulin eka kookosöljyssä lopuks voissa. Puolkiloo porkkanoita oli jo kiihumassa ja heitin pannulta muut sekaan. Maustoin jo pannulla ne suolalla, yrteillä ja mustallapippurilla ja annoin kattilan kiehua vartin ja sit soseutin sauvasekottimella. Ihan tajuhyvää soppaa. Linokin tykkäs. Raejuustoa vähän päälle ja koristeeksi pilkottuja sipulin varsia.

Lino sano tänään kun eka purettiin ja sit rakennettiin pikkulegolentskarista haastavan ohjeen mukaan legohelikopteria "minulla on pippeli, minä osaan rakentaa"
..siinä yritin selittää et pippelistä tulee pissa ja käsillä rakennetaan.. Ei kun jätkä vaan jatko virne naamallaan et jos on pippeli niin osaa rakentaa vaikka mitä.. Hä? Sovinisti? : ) vähän niinkuin et munalla ajetaan autoa meininki.. kuka näitä opettaa sille?

Opetetuista jutuista kun ajeltiin kylällä ja mentiin pollepubin nykysen jipidiin ohitse "äiti tuol on tanssipaikka, siel voi tanssia"

Mun olis syytä kirjoittaa sen juttuja enemmän ylös, ne niin taju hyviä. Siis tulee halaan välillä ja sanoo äiti sä oot ihana, joo ja jos ehdotan jotain niin sanoo äiti se olis kivaa, sit osaa härnätä mua ja virnistää että tässä minä vaan hassuttelen.. Ihana poika.

Nyt hassupoika on jo nukkumassa, mä anopin kera starttaan täältä mökiltä kotia ja haukkuvia koiria kohden. Kaamalainen herättää taas koko talon.

S

Lähetetty Nokia-puhelimestani