5.3.2012

Mä vaan oon

Nautin tääl Esan viimeisestä isyyslomapäivästä. Oon vaan hengaillu kotona ja vähän jotain järkkäilly. Vaunukopan kaivoin ylähyllyltä ja tyhjensin tavaroista, suunnitelmissa ehkä tänään viel vaunukävelylle. Tällä hetkellä helpommalta tuntuu laittaa vauva liinaan ja Topi hihnaan ja Lino kainaloon ilman muuta roudattavaa. Vaunulenkki vois silti tehdä hyvää ja vatsaani voisin kokeilla, kestäiskö se jo pidempiä askeleita.

Menny tää pariviikkonen yli odotusten. On jaksettu olla iloisia ja vietetty ikimuistoisia hetkiä perheen parissa. Me aikuiset ollaan suht levänneitä ja jaksetaan kevään työrupeama aina kesälomaan asti toivottavasti energisinä.
Kotiäitinä olo on mun työ nyt, yritän selviytyä siitä tyyneydellä, puhumalla ja rennolla meiningillä ilman hermostumista.

Lino on testannu isäänsä koko tän loman, koetellu sen hermoja ihan tosissaan, vänkää ihan kaikesta. Ei mulle tollasta oo tehny ja nyt onkin ollu mielenkiintosta seurata miten niillä menee. Hyvin on Espe jaksanu selvittää asiat rauhallisesti puhumalla ja toimimalla, eilen ihmetteli mulle et miten tuun selviään noiden kans. Mut mä luotan siihen että meillä menee hyvin. Ja jos rupeen väsyyn tai hermoileen niin sit toivottavasti tajuan pyytää mummoilta apua ja nukkua kiukku pois. Pidän ruokavalion energisyttävänä ja välttelen kaikkea mistä ei oo hyötyä elimistölle. Toivottavasti suunnitelma onnistuu.

Lino kekkuloi tossa vieläkin vaik kello jo kaks, yleensä menee yhdeltä nukkuun, nyt ei kuulemma vielä väsytä, käy välillä sängyssä kokeilemassa ja sit tuo tutin mulle ja sanoo et ei vielä nukahtahtanu. Esa lukee siel sängyssä kurssipapereitaan.

Mä istun keittiössä mun omalla tuolilla, juon teetä, söin just mummelin tekemää kasvissosekeittoa, hyvää ja vauva mun syykyssä. Ihailen kaunista ilmaa, ei tietoakaan raikkaan ilman tuoksusta, en ota paineita vaikken ulos jaksa lähteä, illal kuitenkin meen. Kerään mielummin voimia nukkumalla päiväunet nyt, huomenna kun saan yksinäni ohjelmoida uloslähdöt ja syömiset.

Tänään pojat oli mummin rannassa katselemassa traktoria, ulkoilivat aamupäivän siel ja saivat ruuankin siellä. Mä päässy helpolla ja oon saanu nauttia vauvasta ja vastata vain sen tarpeisiin.

Tästä mun tuolilta näkyy ohitustie, autot ja kävelevät ihmiset, Onninpolun alku ja hiihtään lähtevät reippailijat. Järvinäkymä on pöydän toiselta puolen, tästä kuitenkin näkyy koko koti ja pihaan tulevat autot. Tää on äidin paikka, hyvä näkyvyys takaa nopean reagoinnin asiaan kun asiaan. Linon paikalta näkyy parkkipaikalle ja pikkutielle, kaikki autohommat siis. Esa nautiskelee tuoliltaan järvinäkymää.

Huomenna tiistaina neuvolantäti tulee vierailulle. Mielestäni tää vauva kasvanu ihan silmissä ja posket pyöristyny joten jännityksellä odotan painon mittausta.

Mulla ollu laatikossa ohranorasjauhetta, sitä ei raskausaikana suositeltu käytettävän, niin puhdistavaa ja nyt onkin loistava aika ruveta syömään jauhetta 1tl päivässä. Tukee elimistön toimintoja, sisältää valtavan määrän rakennusaineita, poistaa kehosta epäpuhtauksia, etenkin aineenvaihduntahäiriöistä kärsiville hyvä apu. Auttaa myös väsymykseen, iho-oireisiin, päänsärkyihin. Iso pussi maksaa n.12e ja riittää varmasti puolvuotta. Vaivaton käyttää, äsken heitin sopan joukkoon, voi nauttia mehun tai pirtelön kera. Päiväys tulee pussissa pian vastaan eli jos joku haluaa purkillisen kokeiluun niin täältä saa.

Heippa!

S